10 grootste fouten bij presentaties

Zelfs top mensen uit het bedrijfsleven gaan vaak onderuit bij het geven van presentaties. Twintig minuten spreken voor de juiste groep mensen kunnen soms meer doen voor uw carrière dan de uitgaven een jaar achter een bureau! Toch maken de veel mensen, zelfs managers op hoog geplaatste posities juist dan fouten die meer slecht doen dan goed voor hun loopbaan.

Rob Sherman, een advocaat en spreker in Columbus, Ohio, schrijft in een artikel in het tijdschrift Toastmaster wat u kunt doen om veelvoorkomende fouten te voorkomen:

  • Begin de presentatie met een sisser. Begin niet met “Dank u voor de vriendelijke introductie.” Start met een knal! Geef het publiek een verrassende statistiek, een interessant citaat, een nieuws headline – iets krachtigs dat direct hun aandacht trekt.
  • Andere sprekers proberen na te doen. Uw authenticiteit gaat verloren wanneer u uzelf niet bent.
  • Onbekendheid met uw publiek. Uw publiek wil u ontmoeten. Wanneer u vóór uw presentatie niet de tijd neemt om u te mengen onder uw gehoor, dan verliest u een kans de waardering van uw luisteraars al vooraf te verwerven.
  • Er niet in slagen te ontspannen. Doe iets om te spanning en zenuwen te verlichten – luister naar muziek, diep ademhalen, schouders ophalen, of iets anders waarmee u zich kunt ontspannen.
  • Uw presentatie woord voor woord oplezen. Uw publiek zal hierbij in slaap vallen. Gebruik in plaats daarvan een lijstje met trefwoorden: kijk naar de trefwoorden als steun voor uw gedachten. Kijk uw publiek eerst aan voordat u weer verder gaat met spreken.
  • Het gebruik van een verhaal van een ander. Het is prima om korte citaten uit andere bronnen te gebruiken, maar om verbinding te maken met het publiek, moet u uw diepste gedachten illustreren van uw eigen levenservaringen. Als u denkt dat u geen interessante verhalen te vertellen heb, dan zoekt u niet hard genoeg.
  • Spreken zonder passie. Hoe meer gepassioneerd over u bent over uw onderwerp, hoe groter de kans uw publiek goed zal reageren op uw suggesties een aanbevelingen.
  • Beëindigen van een toespraak met vragen en antwoorden. U kunt in plaats daarvan het publiek vertellen dat u vragen zal beantwoorden en vervolgens zeggen: “Wij zullen nu doorgaan naar de conclusie”. Na het vragenrondje vertelt u dan een verhaal dat past bij uw belangrijkste thema, of vat u de belangrijkste punten samen. Sluit af met een citaat of een oproep tot actie.
  • Onvoorbereid beginnen met uw presentatie. Iedere keer dat u voor een publiek staat, staat uw reputatie staat op het spel – dus repeteer goed genoeg om ervoor te zorgen krijg u een goede indruk achter laat! Een presentatie kan veel afbreuk doen aan u reputatie, maar ook voor een doorbraak in uw loopbaan zorgen.
  • Niet realiseren dat spreken in het openbaar als vaardigheid verworven moet worden. Effectieve leidinggevenden leren het presenteren op de zelfde manier waarop zij andere vaardigheden leren die nodig zijn voor hun bedrijfsvoering. Goed presenteren is aan te leren, maar komt niet vanzelf.

Wilt u meer weten over spreken in het openbaar? Zoek een club in uw buurt!

(Originele tekst: www.toastmasters.org)