Toastmasters is een leren-door-doenprogramma

De sfeer bij een Toastmastersclub is vriendelijk en ondersteunend. Iedereen die een Toastmastersbijeenkomst bezoekt, voelt zich gewaardeerd – van beginners tot gevorderden. Tijdens een clubbijeenkomst oefent u in het houden van voorbereide toespraken en het geven van korte geïmproviseerde presentaties. Er is geen haast en geen druk: het Toastmastersprogramma kunt u in uw eigen tempo volgen.
Constructieve evaluatie staat centraal in de filosofie van Toastmasters. Elke keer dat u een voorbereide toespraak houdt, zal een evaluator u wijzen op sterke punten en adviezen geven voor verbeteringen. Het ontvangen – en het geven – van zulke feedback is een bijzondere en belangrijke ervaring. Bij Toastmasters gaan aanmoediging en verbetering hand-in-hand.

  • Een Toastmastersbijeenkomst is een leren-door-doenworkshop waarin deelnemers hun spreekvaardigheid en leidinggevende vaardigheden aanscherpen in een ontspannen sfeer. Meestal heeft een groep 20 tot 40 leden, die wekelijks, tweewekelijks of maandelijks bijeenkomen. Een bijeenkomst duurt normaal zo’n 60-120 minuten.
  • Er is geen instructeur bij een Toastmastersbijeenkomst. In plaats daarvan evalueren de leden elkaars presentaties. Deze feedback is een belangrijk onderdeel van het succes van het programma. Deelnemers aan de bijeenkomst houden ook onvoorbereide praatjes over onderwerpen die worden toegewezen, leiden de bijeenkomsten en ontwikkelen vaardigheden zoals het bewaken van de planning, aansprekend taalgebruik en parlementaire procedures.
  • Leden ontwikkelen hun communicatieve vaardigheden aan de hand van het handboek Competent Communication, een serie van 10 opdrachten met uitgebreide uitleg. Hiermee legt u in uw eigen tempo het fundament voor doeltreffend en ontspannen spreken in het openbaar.
  • Ook leren de leden leiderschapsvaardigheden door het vervullen van diverse rollen in de bijeenkomsten en door opdrachten in het handboek Competent Leadership. In onze leren-door-doenaanpak doceren we leden niet over leidinggevende capaciteiten; we geven ze verantwoordelijkheden en geven begeleiding. Dan vragen we hen om te leiden.